Chrudim, 23. září 2020 - Už několik let se řeší, co s pardubickým letištěm. Prodat, neprodat, dotovat, nedotovat? Nechme stranou to, jestli dnes (ve čtvrtek 24.9.2020) dojde k odvolání současné ředitelky EBA Hany Šmejkalové a poslední kapkou je její požadavek na vyplacení vysokých odměn. Pardubickému letišti chybí střednědobý cíl a především rozhodnutí politiků, zda letišti budou dalších deset let každoročně posílat finance města a kraje, či nikoliv.

Na politickém poli panuje shoda, že v současné chvíli je letiště černou dírou na peníze. Co rok je potřeba jej dotovat. Co ale s ním?

Piráti v tom mají jasno.

“V tuto chvíli budeme buď letiště dál dotovat, nebo se kraj a Pardubice rozhodnou ho prodat. Prodávat v tuto chvíli by ale nebylo moudré. Prodělávající podniky se prodávají ve většině případů pod cenou tržní kapitalizace. Ačkoliv věřím, že nejméně dvě firmy z oboru by mohly projevit zájem. Proto chceme z pozice kraje dát jasný termín, aby se management do konce roku 2024 zasadil o bezztrátový provoz letiště, jinak navrhneme prodej krajských akcií městu Pardubice nebo soukromému zájemci,”

říká Lebduška.

Takto dlouhá doba hájení je podle Pirátů jen díky současné velmi těžké situaci ohledně pandemie COVID-19 v letectví. Zároveň, pokud má kraj nadále dotovat letiště, tak pouze na rozvoj a investice (například služba ATIS), a ne na běžné provozní výdaje.

Dávat termíny je jistě jednoduché, ale bez směru, kterým se má letiště ubírat, mohou být bezzubé. I na to ale mají Piráti odpověď.

“Velmi zjednodušeně řečeno je třeba se zaměřit na spolupráci s pražským letištěm Václava Havla a část charterových letů se snažit přesunout z Prahy do Pardubic. Je určitě žádoucí také aktivně hledat nové možnosti pro linkové lety. Z důvodu, že kapacita pražského letiště před COVID krizí praskala ve švech a brzy opět bude, tak se to jeví pro obě letiště jako celkem schůdné řešení. Určitě má smysl o tom začít v dohledné době jednat. Současná krize totiž letectví nepohřbí navždy,”

tvrdí Lebduška.

Pardubické letiště navíc disponuje dráhou s vysokou nosností, a proto zde například během první vlny COVID-19 přistávaly vojenské speciály. I to je devíza tohoto letiště, která do budoucna bude hrát roli. Nutno dodat, že jedním z omezení je souběh s vojenským leteckým provozem a bude třeba jednat také s Ministerstvem obrany.

Otázkou zůstává domluva spolupráce s pražským letištěm. Pokud Piráti zasednou do krajského zastupitelstva, tak se podle jejich vyjádření zasadí o aktivní komunikaci s letištěm Václava Havla. V Praze mají Piráti primátora a velká část pražských Pirátů je proti stavbě dalšího terminálu na Ruzyni. Praha se navíc snaží vymístit turismus z přetíženého centra města. Pokud by došlo k přesunu části letů do východočeské metropole, mohl by se tím tento problém zčásti vyřešit. Pro Pardubický kraj by to navíc mohlo mít i přidanou hodnotu v podobě zvýšení cestovního ruchu. I z těchto důvodů může mít tato spolupráce podle Pirátů otevřenou budoucnost.

“Všechna velká města mají letiště i mimo centrum, v cca hodinové dojezdové vzdálenosti. Luton k Londýnu, Fiumicino k Římu a mohl bych jmenovat dále. Spojení mezi pardubickým letištěm a vlakovým nádražím není problém. Spojení do centra Prahy odtud je pod hodinu. Pokud se podaří ustanovit mix z charterů, linkových letů a zvýšit počet cargo letů, tak poté nebude potřeba podíl kraje prodávat. Předpokladem ovšem je přehoupnutí hospodaření z červených do černých čísel bez nalévání peněz z krajského rozpočtu. Pokud se tak nestane, je třeba přistoupit k záměru o prodeji,”

uzavírá Lebduška.

letistedan